itacadesign

همه چیز

itacadesign

همه چیز

تفاوت پمپ طبقاتی افقی و عمودی

در صنایع امروز و گسترش آن ها، نیاز به پمپاژ گسترده تری نیز می باشد. این مورد از طریق استفاده از پمپ های طبقاتی قابل حل است. به طور کلی این پمپ ها به دو دسته پمپ آب طبقاتی عمودی و پمپ آب طبقاتی افقی تقسیم می شوند. در این مقاله به تفاوت پمپ طبقاتی افقی و عمودی و شباهت های آن ها پرداخته شده است. همچنین لازم به ذکر است، قیمت پمپ طبقاتی عمودی و افقی با توجه به برندهای آن ها با هم متفاوت است.


 

پمپ طبقاتی (افقی و عمودی) چیست؟


پمپ سانتریفیوژ که همان پمپ گریز از مرکز می باشد از جمله پمپ های دینامیکی است. پمپ سانتریفیوژ از انواع پمپ آب جابجایی غیر مثبت بوده که با چرخش پروانه، انرژی به سیال منتقل می گردد. در این پمپ ها انرژی از الکتروموتور گرفته شده و به سیال انتقال می یابد. مقداری از این انرژی برای حمل سیال به سمت بالا و خلاف جهت جاذبه صرف می شود که در واقع همان هد پمپ می باشد.


 در واقع نیروی گریز از مرکز عبارت است از انتقال انرژی از یک پروانه دوار به سیال جهت تولید فشار و در نتیجه آن حرکت سیال. پمپ سانتریفیوژ پرکاربردترین پمپ آبی در صنعت به شمار می رود و شاید بتوان گفت که بیش از سه چهارم پمپ هایی که در صنعت مصرف می شوند، سانتریفیوژ هستند. بارزترین خصوصیت پمپ سانتریفیوژ عبارت است از اینکه میزان مشخصی از دبی آب را در فشار ثابت و در هر موقعیتی تولید می کند.


 کاربرد پمپ سانتریفیوژ طبقاتی عمودی و افقی


1.      افزایش فشار آب در بخش های صنعتی، کشاورزی و ساختمانی


2.      دستگاه های تصفیه آب RO و آب شیرین کن


3.      بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی


4.      فواره ها


5.      انتقال آب سرد و گرم برای سیستم های حرارتی و تهویه مطبوع


6.      تغذیه دیگهای بخار


 مزایای پمپ های عمودی نسبت به پمپ های افقی


برای استفاده در مصارف آبرسانی و آبیاری استفاده از پمپ های عمودی طبقاتی روشی مرسوم و مطمئن است. این نوع پمپ­ها دارای مزایای زیادی نسبت به پمپ­های افقی هستند. بعنوان برخی از مزایای پمپ های عمودی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


 

1-    امکان پمپاژ آب را بصورت یکتواخت تر مهیا می­کنند. زیرا فشار آب در طبقات مختلف و توسط پروانه­هایی با قطر کمتر، افزایش می­یابد. این کار در پمپ­های تک پروانه بایستی با پروانه­هایی با قطر چندین برابر انجام می­شود.

 

2-    صدای حاصل از کارکرد پمپ­های عمودی به مراتب کمتر از صدای کار پمپ های افقی است.


3-    بعلت ساختمان خاص پمپ های عمودی طبقاتی، مشکلات مربوط به بالانس کوپلینگ به حداقل رسیده است و این پمپ ها دیرتر از بالانس خارج می شوند.


4-    اندازه و حجمی که الکتروپمپ های عمودی اشغال می کنند بسیار کمتر از الکتروپمپ های افقی می باشد. به همین دلیل حجم بوستر پمپ­هایی که از پمپ های عمودی بهره می برند از حجم بوستر پمپ­ها با پمپ افقی کمتر است.


5-    پمپ های عمودی واحد حجم سیال را با استفاده از الکتروموتور با توان کمتر نسبت به الکترو پمپ های تک پروانه به ارتفاع لازم می رسانند . این مسئله ای است که به رغم ارزانی نسبی پمپ های تک پروانه، بعلت استفاده از الکتروموتورهای با قدرت بیشتر، هزینه اولیه را افزایش داده و همینطور باعث بالاتر رفتن هزینه بهره برداری و نگهداری می­گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد